Thursday, June 16, 2011

Respon Anonymous - Operation Malaysia

Sudah heboh dari akhbar the Star, blog, facebook hinggalah ke TV3, bahawasanya satu group dipanggil anonymous ingin menyerang web portal kerajaan Malaysia.

Adakah ianya benar?

Kumpulan Anonymous pernah menyerang beberapa website penting di Korea Selatan pada Julai 2009 manakala serangan ke atas South bank di lokasi sama juga pada bulan Mei 2011, namun adakah Anonymous Operation Malaysia ini adalah penyerang yang sama? 



Menurut BBC News semasa serangan tahun 2009 itu, sebanyak 29 institut diserang dengan "denial of service attack (DDos), yang menyebabkan laman tersebut mengalami lebih muatan dan menyebabkannya gagal berfungsi. Ianya juga menyebabkan pelaras kewangan negara itu mengalami lebihan muatan dan menyebabkan Sistem perdagangan sahamnya ditutup.

Dari komen yang dibaca di youtube, ada seorang pengguna bernama TBDHackSecurity memberitahu dengan yakin bahawa Anonymous yang menyerang laman sesawang kerajaan ini adalah penyamar.


Adakah ianya benar? Adakah kita boleh berasa lega kerana penggodam ini bukanlah yang terkenal di dunia tu?

Walau apapun keadaannya menggodam sesebuah laman sesewang sememangnya menyusahkan orang ramai, tidak kiralah apa matlamatnya. Ingat, matlamat tidak menghalalkan cara.

Hasil intipan dari laman facebook, ada beberapa pengguna yang begitu angkuh dan menyokong tindakan penggodam ini.



Saya sememangnya tidak bersetuju dengan pengodam-pengodam ini kerana tidak ada apa kebaikannya menggodam laman orang lain. Apa pendapat anda?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...